قفل کارتی از لحاظ نحوه باز شدن به دو نوع کارت IC یا تماسی و RFID یا بدون تماس تقسیم می شود. به دلایلی که ذکر می کنیم، عملکرد قفل های کارتی RFID نسبت به قفل های کارتی IC بهتر میباشد.

قفل کارتی IC یا تماس مستقیم از اولین نمونه‌های قفل هتلی می‌باشد. نحوه کار آنها به این صورت است که کارت این قفل‌ها توسط مسافران به طور مستقیم استفاده می‌شود و همین باعث استهلاک این کارت ها شده و در نتیجه برای هتل داران چندان مناسب نمی باشد.
انواع قفل کارتی

اما برخلاف کارت های IC، در کارت های مایفر MIFARE و یا قفل های کارتی RFID ، مسافران دیگر نیاز به استفاده مستقیم از کارت برای ورود به اتاق های خود را ندارند. در این مدل از قفل ها مسافران می‌توانند با بدون استفاده از کارت و به وسیله امواج رادیویی قفل را باز کرده و وارد اتاق خود شوند.

قفل های کارتی RFID جدید انتخابی مناسب‌ تر برای صاحبان هتل ها و مجموعه های بزرگ می باشند. زیرا نسبت به قفل های کارتی قدیمی تر، بسیار کاربردی تر هستند. سهولت استفاده از این قفل ها به گونه ای می باشد که اشخاص با هر سنی که داشته باشند می‌توانند به راحتی از آنها استفاده نمایند. همچنین برای مدیریت آنها نرم افزار قفل کارتی نیز وجود دارد.

کارت قفلهای کارتی RFID به هیچ عنوان کپی نمی شوند و همین امر باعث ایجاد امنیت بسیار بالا برای این قفل ها می شود.

مدارها و برد هایی که در قفل های کارتی RFID استفاده شده‌اند نسبت به مدارهای سایر قفل الکترونیکی امنیت بسیار بیشتری دارند.